Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

16 - 25/06/2017

fot. K. Schubert
Galeriafot. K. Schubert

Sztuczki Publiczne to projekt, w którym przekładamy “dorosłą” sztukę w przestrzeni publicznej na twórczy eksperyment dla dzieci. Wspólnie z kilkunastoma młodymi bywalcami świetlicy Socjoterapeutycznej AMICI na osiedlu Lecha w Poznaniu od 5 października przez 5 tygodni będziemy badać otoczenie, testować relacje z sąsiadami i przechodniami oraz interweniować w przestrzeń pomiędzy blokami wraz z jej niezauważalnymi na pierwszy rzut oka zakamarkami. Jako punkt wyjścia i inspirację przyjmujemy realizacje artystyczne i performatywne, które weszły do kanonu sztuki realizowanej w przestrzeni publicznej oraz angażującej relacje pomiędzy lokalną społecznością a miejscem. Przetestujemy na własnej skórze realizacje m.in. Pawła Althamera „Brudno 2000”, Izy Rutkowskiej „Żywopłot” czy Nespoon „Biżuteria miejska”.

Terytorium dla eksperymentu będzie poznańskie blokowisko – architektoniczny mikroświat, który odkrywa przed nami nowe możliwości i narzędzia, niedostępne działaniom w gęstym śródmiejskim otoczeniu. To przestrzeń z jednej strony „udomowiona”, wspólna, zamknięta za bezpiecznym murem budynków, ujawniająca się w skwerach, alejkach, parkach, chodnikach, placykach, bazarkach, a z drugiej strony na tyle duża i majestatyczna by można było poczuć się w niej obco. Korzystając z różnych taktyk twórczych oddamy głos dzieciom: wspólnie z nimi popatrzymy na przestrzeń osiedla z ich perspektywy, oswoimy jej niezbadane i dzikie elementy, a także wypracujemy nowe więzi z otoczeniem i sąsiadami. Projekt jest śmiałą próbą stworzenia przestrzeni do dialogu między mieszkańcami i mieszkankami a jej najmłodszymi bywalcami. Pomoże nam przy tym wyobraźnia oraz swobodna ekspresja twórcza, bo przecież rozmowy o rzeczach ważnych nie zawsze potrzebują środków poważnych!

Prowadzenie: Zofia Małkowicz, Elżbieta Niewiadomska
Koncepcja: Maja Brzozowska, Elżbieta Niewiadomska, Joanna Pańczak

Projekt jest częścią programu „Szkoła widza”, realizowanego przez Fundację Malta, finansowanego ze środków Urzędu Miasta Poznania.


Zofia Małkowicz – absolwentka Edukacji Artystycznej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu oraz kierunku Media Interaktywne i Widowiska na UAM, obecnie doktorantka w Instytucie Socjologii UAM. Jej wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą to m.in. prowadzenie warsztatów twórczych: konstrukcyjnych, scenograficznych, malarsko-performatywnych czy archeologiczno-hipertekstowych. Jest także współautorką interaktywnej instalacji dla dzieci „Dźwiękokształty”, zrealizowanej dla Festiwalu Sztuka Szuka Malucha. Pracuje z różnymi grupami wiekowymi nad wielozmysłowym doświadczaniem otaczającej ich rzeczywistości. Eksploruje nietypowe techniki, aby rozruszać wyobraźnię i poznać nowe sposoby artystycznej ekspresji.

Elżbieta Niewiadomska – absolwentka grafiki warsztatowej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, artystka, twórczyni, działaczka. Od 2 lat zaangażowana w inicjatywę Dzielnico m.in. ożywiającą Kiosk na poznańskich Jeżycach. Miejsce współtworzone z dziećmi i młodzieżą z okolicznych kamienic stało się przestrzenią dla spotkań, warsztatów, koncertów oraz innych działań artystyczno-społecznych. Od 2015 roku współtworzy i koordynuje program „Wolno Dzieciom” odbywający się w ramach Malta Festival Poznań, propagujący ideę partycypacji dzieci w życiu społecznym. W 2015 współtworzyła Strefę Dziecka w Centrum Amarant. Jest twórczynią oraz współtwórczynią warsztatów realizowanych m.in. w ramach: inicjatywy Wyobraźnia Utrudnia Życie, programu Generator Malta, Festiwalu Animator, Festiwalu Wędrujące Ale Kino, Wystawy Word Press Photo, programu Lato w Teatrze.