Dramaturgia społeczna
Wykład Bojani Cvejić i Any Vujanović
Nasza rozmowa opierać się będzie na przeprowadzonym kilka lat temu wraz z Martą Popivodą badaniu pt. "Widowisko i społeczeństwo", którego przedmiotem było zagadnienie sfery publicznej jako sfery politycznej określanej przez widowisko tworzone przez/na scenie publicznej. Prezentowane przez nas podejście do tego problemu zostało ukształtowane przez doświadczenia sfery publicznej zarówno w socjalistycznej Jugosławii, jak i we współczesnej kapitalistycznej oraz demokratycznej Europie.
Analityczna perspektywa, którą przyjęliśmy w swojej pracy może być określana mianem "dramaturgii społecznej". Jej uzupełnienie stanowią dwa modele analityczne. Pierwszym z nich jest "choreografia społeczna". Termin ten wywodzi się z wydanej w 2005 książki pt. "Social Choreography: Ideology as Performance in Dance and Everyday Movement" ("Choreografia społeczne: Ideologia jako widowisko w tańcu i codziennym ruchu") autorstwa Andrew Hewitta i odnosi się do estetycznego aspektu działania ideologii. Drugi model stanowi stworzona przez Victora Turnera koncepcja "dramatu społecznego", która opisuje sprzeczne wobec siebie procesy społeczne ukazywane w widowiskach. Obie koncepcje zwracają szczególną uwagę na gesty i ruchy, umiejscowienie ciał w czasie i przestrzeni, inscenizację (mise-en- scène) oraz dramaturgię zgromadzeń publicznych.
Uzupełnieniem wykładu będzie projekcja dokumentu Marty Popivody pt. "Yugoslavia: How ideology moved our collective body" ("Jugosławia: Jak ideologia porusza naszym wspólnym ciałem"), który prezentuje zagadnienia estetyczne nierozerwalnie złączone z dramaturgią społeczną. Pokaz filmu odbędzie się 25 czerwca.