
Improwizowane obozowiska, które miały być "na chwilę" wrosły już na dobre w pejzaż Europy. Miejsca tymczasowego pobytu, z których nie sposób się wydostać. Zeszły już z czołówek programów informacyjnych, ale nadal są.
To spektakl o nieustannym czekaniu oraz o człowieku, którego losem rządzą regulacje, prawa, ustawy, dyrektywy zmieniane z dnia na dzień. Spektakl o niepewności, nadziei, frustracji i tęsknocie. Wspomnienia domu, wojny, obrazów i osób z dawnego życia, pieśni, marzenia o przyszłości, pytania, raporty, wywiady, relacje, notatki, skrawki biografii, obrazy, dźwięki. Zebrane na bałkańskim szlaku, stały się inspiracją do stworzenia performansu z pogranicza teatru, tańca i instalacji multimedialnej.
Scenariusz spektaklu bazuje na prawdziwej korespondencji whatsapp prowadzonej na jesieni 2015 roku przez wolontariuszy na granicy w Opatowcu.
Human Mic
Human microphone jest metodą nagłaśniania demonstracji, spopularyzowaną przez ruch Occupy Wall Street: jedna osoba mówi, inne powtarzają za nią. Głos niesie się falami, w głąb tłumu. Podczas Festiwalu, zachowując demokratyzujący cel, odwrócimy kierunek działania – jednostka będzie opowiadać przeżycia zbiorowości. Skonfrontujemy się z historiami murów i granic z różnych stron świata – prywatne doświadczenia uczynimy publicznymi.
Idea: Zofia Nierodzińska, Joanna Pańczak, Agnieszka Różyńska.
STREFA WOLNOSŁOWA powstała z inicjatywy osób zajmujących się teatrem, literaturą, fotografią, organizacją działań animacyjnych, inicjatyw kulturalnych i artystycznych, pisaniem o teatrze, filmie, podróżach.
Grupa organizuje działania artystyczne (głównie teatralne), kulturalne i edukacyjne nastawione na dialog międzykulturowy i międzypokoleniowy. Angażuje uchodźców i imigrantów mieszkających na terytorium Polski w inicjatywy na granicy sztuki i interwencji społecznej. Spektakle Strefy są wynikiem pracy aktorów zawodowych i amatorów, poruszają aktualne problemy w Polsce, Europie i na świecie, promując czynną postawę wobec rzeczywistości społecznej.
Od 2015 roku Strefa Wolnosłowa jest rezydentem w Teatrze Powszechnym gdzie prowadzi m.in. Stół Powszechny i tworzy spektakle.
tekst i dramaturgia: Przemysław Pilarski
reżyseria: Alicja Borkowska
występują: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Katarzyna Stefanowicz, Mamadou Goo Ba, muzyka: Ray Dickaty,
wideo: Maria Porzyc
Ze specjalnymi podziękowaniami dla Rafała Kostrzyńskiego (UNHCR Polska)