Czy granie może być lepszym językiem od mówienia? Mottem spektaklu jest parafraza słów Gertrudy Stein – wszystko, co nie jest grą, może być opowieścią. Gra jest potraktowana jako klucz do pozawerbalnych doświadczeń, przeżyć i emocji zgromadzonych w przestrzeni widzów oraz młodych czeczeńskich uchodźców – aktorów. Gra prawie w całości rozgrywa się w języku czeczeńskim, dlatego widz zostaje postawiony wobec obcego porządku. Dopiero z czasem, jeśli zaufa instynktowi może stopniowo odkrywać reguły panujące w stwarzanym na jego oczach świecie.
Gra jest kontynuacją pracy Stowarzyszenia Edukacji Kulturalnej WIDOK zapoczątkowanej w 2013 roku warsztatami reportersko-teatralnymi z młodzieżą czeczeńską i polską. Naszym głównym motywem w pracy jest przedefiniowanie roli teatru z jednostronnego widowiska na przestrzeń, która może być wszędzie, którą ustanawiają i wypełniają przebywający i działający w niej razem ludzie, którzy chcą się ze sobą spotkać.
MICHAŁ STANKIEWICZ – studiował dziennikarstwo, wiedzę o teatrze oraz dramatopisarstwo. Reżyser spektakli: "Import/Export", z udziałem młodych czeczeńskich uchodźców; "Śmierci wrogom ojczyzny", który był pretekstem do przyjrzenia się procesom zachodzącym na peryferiach tożsamości; "Metody Ustawień Narodowych", sprowadzającej historię do osobistych relacji oraz "Modlitwy. Teatr powszechny", przewrotnej adaptacji „Czarnobylskiej modlitwy” Swietłany Aleksijewicz, której treść stanowiła nie fabuła książki, a doświadczenie czytelników. W latach 2010-2013 prowadził zajęcia z teatru dokumentalnego w Laboratorium Reportażu. W teatrze interesuje się projektowaniem sytuacji, w której mogą zajść autonomiczne zdarzenia.
Grają: Amina Akhmadova, Khava Ozdamirova, Ayshat Akhmarova, Laura Mezhidova, Lorsan Mezhidov, Islam Vazaev, Zaurbek Vazaev, Isa Akhmadov, Abubakar Akhmadov, Khasan Kurbanov.
Koncepcja, reżyseria: Michał Stankiewicz
Kurator: Katarzyna Siwerska, Stowarzyszenie Edukacji Kulturalnej WIDOK
Współpraca reżyserska: Joanna Zubrycka, Aleksandra Ostrowska, Dobromir Dymecki
Współpraca choreograficzna: Renata Piotrowska-Auffret
Opieka, konsultacje: Marina Mezhidova, Elza Vazaev
Asystentka reżysera: Patrycja Kownacka
Wolontariusze: Martyna Płońska, Emilia Ostrowska, Paweł Owerczuk, Martyna Siemieńczuk