Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

16 - 25/06/2017

fot. Luka Kaše
Galeriafot. Luka Kaše
  • Laibach – inżynierowie oporu na muzyczny finał Malty. Wstęp wolny!

    Trudno wyobrazić sobie lepsze zakończenie tegorocznego festiwalu, niż otwarte widowisko muzyczne słoweńskiej grupy Laibach. Plenerowe koncerty to znak rozpoznawczy Malta Festival Poznań a sam idiom „Platforma Bałkany“ zachęca do przyjrzenia się naszym stereotypowym wyobrażeniom o narodowych wspólnotach oraz relacji sztuki i polityki.

    Laibach lubi prowokować, a jego twórczość wymyka się sztywnej kategoryzacji. Każdą kolejną płytą, występem i wywiadem artyści wyrażają sprzeciw wobec nacjonalizmu i nieufność w stosunku do systemów: politycznych, społecznych i estetycznych. W swojej twórczości dokonują recyklingu symboli i motywów z historii kultury oraz europejskich totalitaryzmów. Ich zdaniem: „Wszystkie sztuki poddane są politycznej manipulacji, z wyjątkiem tych, które same używają języka tej manipulacji”.

    Finał „Malty” 24 czerwca będzie wydarzeniem interdyscyplinarnym łączącym industrialne brzmienie i spektakularną oprawę wizualną z klasyczną aranżacją orkiestrową. Polska premiera „The Sound of Music” zostanie przygotowana we współpracy zespołu z poznańską Orkiestrą Kameralną l’Autunno pod gościnną dyrekcją Simona Dvoršaka oraz z udziałem Chóru Akademickiego UAM. W ramach koncertu usłyszymy m.in. aranżację pieśni powstańczej Andrzeja Panufnika „Warszawskie dzieci”, militarny przebój „Tanz mit Laibach”, a także covery piosenek z musicalu „The Sound of Music”, które artyści wykonali podczas słynnej trasy koncertowej w Korei Północnej w 2015 roku.
    Laibach wykracza daleko poza wyobrażenia o kultowym zespole – łączy i podważa zarówno świat mainstreamowego rocka, jak i awangardę. „Dziś sztuka jest przedmiotem nie tylko politycznej, ale także ekonomicznej manipulacji – mówi Ivan Novak – I zawsze istnieje jakiś system, przeciwko któremu należy się buntować.”

    Koncert zespołu Laibach odbędzie się 24 czerwca 2017, godzinie 22:00 w Parku im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Wstęp wolny.  

  • LAIBACH to zespół legenda. Grupa powstała 1 czerwca 1980 roku w górniczo-przemysłowej miejscowości Trbovlje w Słowenii. Nazwa zespołu pochodzi od niemieckiego brzmienia Lublany i jest kojarzona z okresem okupacji przez nazistowskie Niemcy i tysiącletnim panowaniem Habsburgów. Od samego początku wielodyscyplinarna działalność twórcza Laibach obejmuje wszystkie dziedziny sztuki, od kultury popularnej po sztukę wysoką (m.in. grafikę, malarstwo, sztukę wideo, instalacje, koncerty i spektakle teatralne). Również od początku istnienia grupie towarzyszyły liczne kontrowersje, które prowokowały ostre reakcje władz byłej Jugosławii, a w szczególności Socjalistycznej Republiki Słowenii.

    Militarystyczny wizerunek, propagandowe manifesty i totalitarne oświadczenia zespołu wywoływały liczne dyskusje na temat ich faktycznej postawy artystycznej i politycznej, a wielu uznanych teoretyków, m.in. Boris Groys i Slavoj Žižek, poddawało Laibach jako zjawisko analizie. Najważniejsze elementy różnorodnej działalności zespołu to: wyraźne nawiązania w produkcjach wizualnych do sztuki III Rzeszy i socrealizmu, odindywidualizowanie członków grupy podczas występów publicznych (są anonimowym, ubranym w mundury kwartetem), deklaracje konceptualne i silnie oddziałujące dźwiękiem koncerty (ich twórczość określa się ogólnie jako industrialną muzykę popularną). Artystyczna kreacja zespołu, który gra z konwencjami i chętnie korzysta z przewrotnego patosu i ironii, przenikliwie ilustruje przemiany polityczne krajów byłej Jugosławii. Od 1989 roku zespół komentuje krwawy rozpad tego regionu, miejsce religii w dzisiejszym świecie czy patologie kapitalizmu. Laibach pracuje zespołowo, usuwa indywidualne autorstwo i wprowadza zasadę tzw. nadidentyfikacji. Muzycy są współtwórcami interdyscyplinarnego kolektywu artystycznego Neue Slowenische Kunst (NSK), w którego skład wchodzą również: grupa sztuki wizualnej IRWIN, grupa teatralna Noordung (dawniej Gledališče Sester Scipion Nasice), studio grafiki i designu Novi Kolektivizem i Departament Czystej i Stosowanej Filozofii. Laibach i inne grupy kolektywu NSK posługiwały się podobną estetyką, pozycjonując się jako retrogarda („straż wsteczna”) w opozycji do awangardy politycznej, za którą uważała się jugosłowiańska partia komunistyczna. Laibach kreatywnie kwestionuje artystyczne „cytaty”, zawłaszczenia i rekontekstualizacje, a także prawo autorskie w rozumieniu copyright i copyleft.

    Zaczynając jako kolektyw muzyczno-artystyczny, Laibach zdobył międzynarodową sławę głównie na scenie muzycznej, szczególnie dzięki swoim wyjątkowym coverom utworów takich zespołów, jak Queen, The Rolling Stones czy The Beatles. Po rozpadzie Jugosławii w 1991 roku Laibach kontynuował działalność głównie w obszarze muzyki popularnej, pozostając punktem odniesienia dla artystycznej krytyki kulturalnej. W ciągu ostatnich lat twórczość zespołu poddano ponownej ocenie w ramach pojawienia się poststrukturalistycznych poglądów na światowy dorobek sztuki konceptualnej. W 2006 roku grupa nagrała konceptualny album Volk, zawierający interpretacje 14 hymnów narodowych, w tym hymnu NSK, który w 1991 roku został ogłoszony państwem z własną walutą i paszportami. 


    Najnowszy album zespołu Spectre (wydany przez wytwórnię Mute Records w 2014 roku) to ważny krok w jego karierze. Grupa, która wcześniej analizowała politykę, ale nigdy nie ujawniała swojej postawy, nagrała płytę, która brzmi jak manifest. W 2008 roku Laibach zaprezentował swobodną reinterpretację Die Kunst der Fuge Jana Sebastiana Bacha, której premiera odbyła się podczas festiwalu Bachfest w Lipsku. Ponieważ kompozytor nie określił wymaganych do wykonania tego utworu instrumentów, a także ze względu na to, że opiera się on na regułach matematycznych, Laibach uważa, że muzykę tę można uznać za prototechno. Rok później Laibach wystąpił w lublańskim Centrum Cankara z Orkiestrą Symfoniczną Słoweńskiego Radia i Telewizji pod batutą Izidora Leitingera, z którą zagrał koncert pt. Volkswagner, składający się z interpretacji utworów Richarda Wagnera.

    
W sierpniu 2015 roku Laibach jako pierwszy przedstawiciel zachodniej muzyki rozrywkowej wystąpił w Korei Północnej, tajemniczym państwie garnizonowym, znanym zarówno z parad wojskowych, masowych pokazów gimnastycznych i peanów na cześć wielkiego przywódcy, jak i ze swojej nieustępliwej niechęci do kultury Zachodu. Koncert grupy odbył się w ramach obchodów 70. rocznicy wyzwolenia Półwyspu Koreańskiego spod okupacji japońskiej i jej późniejszego podziału na dwa wrogie państwa, które po dziś dzień sąsiadują z sobą na mocy niepewnego rozejmu. Występ okazał się wielkim sukcesem i wywołał ogromną debatę medialną na całym świecie. Sam koncert i cały pobyt Laibacha w Korei Północnej zostały sfilmowane i są tematem pełnometrażowego filmu dokumentalnego Liberation Day, który miał swoją premierę w 2016 roku.

    Laibach skomponował muzykę do kilku produkcji teatralnych i brał udział w filmach pełnometrażowych. W ostatnich latach grupa występowała m.in. w Queen Elizabeth Hall w Londynie, w Państwowym Muzeum Sztuki w Kopenhadze, w Volksbühne Theater i Haus der Kulturen der Welt w Berlinie oraz podczas Expo 2000 w Hanowerze, festiwalu Exit i Sziget Festival. W 2012 roku Laibach wystąpił w londyńskim muzeum Tate Modern. W zaprojektowanym specjalnie dla Hali Turbin multimedialnym pokazie określająca siebie jako „inżynierów ludzkich dusz” słoweńska grupa muzyczno-multimedialna przedstawiła najważniejsze momenty ze swojej historii: od wczesnych lat 80. XX wieku po przyszłość.

    Chór Akademicki UAM to 50 lat kontynuowania chóralnych tradycji wielkopolski poprzez dzielenie się śpiewaczą pasją . Powstały w 1966 roku zespół początkowo zrzeszał pracowników i studentów jedynie macierzystej uczelni. Dziś jednak w jego kręgach odnaleźć można wszystkich tych, którzy swoim głosem i zaangażowaniem dali dowód szczerej chęci muzykowania . Prowadzony był przez wybitne osobowości chóralistyki, począwszy od Zdzisława Szostaka, przez Stanisława Kulczyńskiego, Henryka Górskiego i Antoniego Grochowalskiego, aż do Jacka Sykulskiego, znanego poznańskiego kompozytora, aranżera i dyrygenta.
    Jesienią 2010 roku miejsce Sykulskiego objęła jego wieloletnia asystentka – Beata Bielska, absolwentka poznańskiej Akademii Muzycznej na Wydziale Dyrygentury Chóralnej i Muzyki Kościelnej.
    Unikalne brzmienie chóru, to efekt eksperymentowania z muzyczną materią, jakiego od początku prowadzenia zespołu podejmuje się pani Bielska. Podczas licznych koncertów, które prowadzi, chór wykorzystuje wszelkie możliwości najdoskonalszego instrumentu muzycznego, jakim jest ludzki głos. Różnorodne projekty symfoniczne, również i te bardziej rozrywkowe (Tribute to Michael Jackson we współpracy z Jackiem Piskorzem, Kubą Badachem, Natalią Kukulską, Piotrem Cugowskim i Anią Dąbrowską, czy projekt Audiofeels On the Rocks) i nietuzinkowe przedsięwzięcia artystyczne (koncert z Aleksandrą Kurzak i Roberto Alagna w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu,w ramach projektu Singing Europe 2016, czy koncert „Tu zaczęła się Polska”z udziałem Placido Domingo), to tylko niewielka część chóralnego życia.
    Wśród zdobytych przez chór nagród i wyróżnień warto wymienić chociażby pierwsze miejsce na międzynarodowym festiwalu Ohrid Choir Festival w Macedonii,pierwsze miejsce w kategorii Chórów Akademickich oraz Grand Prix na międzynarodowym festiwalu Chorus Inside w Chorwacji czy pierwsze nagrody w kategoriach: muzyka sakralna, muzyka rozrywkowa oraz najlepszy chór akademicki, na międzynarodowym festiwalu Canco Mediterrania w Hiszpanii.

    Występy Chóru Akademickiego UAM wyróżniają się spośród całego bogactwa polskiej tradycji śpiewu chóralnego. Kreatywność, chęć tworzenia i rozwoju to coś, co łączy wszystkich członków zespołu. Nadrzędną ideą i artystycznym credo dyrygentki i wszystkich śpiewaków jest niesienie radości poprzez śpiew oraz dzielenie się swoją pasją. Muzyka z serca do serca!