Podążając śladem artystycznych gestów polskiej choreografki Yanki Rudzkiej (1916-2008), uznawanej za jedną z najważniejszych artystek tańca modern w brazylijskim Salvadorze, materiałem wyjściowym dla Zaczynu są niestylizowane tańce tradycyjne – polski oberek i brazylijska samba de pé – oraz towarzyszące im narracje. Projekt powstał w 2016 r. w Salvadorze w ramach rezydencji łączącej polskich i brazylijskich tancerzy. Inscenizując spotkanie w praktyce, twórcy spektaklu, stawiają pytanie o to, jak kultura tradycyjna może inspirować współczesną choreografię jednocześnie zgłębiając i celebrując wspólnotowość oraz ekstatyczny i transformacyjny wymiar tańca.
Pomysł: Joanna Leśnierowska
kompozycja: Janusz Orlik, Joanna Leśnierowska we współpracy z tancerzami
taniec: Anderson Danttas, Marcelo Galvão, Paweł Grala, Sinha Guimarães, Agnieszka Kryst, Janusz Orlik, Katarzyna Sitarz, Neemias Santana, Zofia Tomczyk
dramaturgia i światło: Joanna Leśnierowska
pejzaż dźwiękowy: Janusz Orlik
wsparcie badawcze: Maciej Rożalski
realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski
grafika: Michał Łuczak
produkcja Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, Baobab Productions, Salvador
Projekt zrealizowany w ramach programu prezentacji kultury polskiej w Brazylii organizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza, działający pod marką Culture.pl we współpracy z Fundo de cultura de Bahia.